LADY BE GOOD - Museum Project

Museums and monuments

Moderatoren: trapperjoe, Kuno

Beitragvon Micha » 11/5/2004, 20:28

Hi, Kuno,

kann man die Reste der LBG anschauen? Hast du Fotos von dort?
Den Italo-Panzer würde ich schon gerne mal sehen!

Grüße

Micha
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LBG

Beitragvon Kuno » 12/5/2004, 09:37

Sicher, die LBG liegt dort in einem eingemauerten Yard. So wie sie halt hingeschmissen wurde - voellig zerfledderd.
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LADY BE GOOD - Museum Project

Beitragvon Kuno » 4/11/2004, 08:17

http://www.tlc-exped.net/LadybeGood.html

"Auf dem Rückflug von Neapel, getrieben von starkem Rückenwind, überfliegt im April 1943 die unerfahrene Besatzung der "Lady be Good" in stockfinsterer Nacht unbemerkt die Küstenlinie der Cyrenaika und das Flugfeld von Benghazi und nimmt Kurs auf die Wüste. Der Treibstoffvorrat geht zu Ende, die Crew springt ab, während die Maschine alleine weiterfliegt, um irgendwo in der Sandsee niederzugehen. Die Männer sammeln sich, warten auf John, der sich aber nicht meldet und marschieren schließlich ohne ihn nach Nordwesten los. Tagsüber suchen sie unter ihren Fallschirmen Schutz vor der sengenden Sonne. Nachts, wenn es kühl ist, wird marschiert. Sie kommen zunächst gut voran, nur das knappe Wasser schafft Probleme. Allen Widrigkeiten zum Trotz gelingt es ihnen, sich durch schweres Dünengelände vorzukämpfen. Am Rande eines Plateaus versagen ihre Kräfte. Drei der Stärksten machen sich auf, Hilfe zu holen. Vergebens. Wie ihre Kameraden werden sie Jahre später verdurstet aufgefunden. Von John aber fehlt bis heute jede Spur... "
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Beitragvon Kuno » 14/1/2006, 16:13

This is the new presentation of the "LBG" in TOBRUK --- veeeery professional display! :cry:
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Beitragvon silvanomarti » 16/1/2006, 20:56

What a disaster!... but in any case it should be restored.
:shock:
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Beitragvon robc » 16/1/2006, 23:24

No... it should have been left where it was... :cry:
robc
 

Beitragvon Kuno » 17/1/2006, 12:37

@ robc

I agree with you in principle. But it did not work. Since the discovery in 1959 until the removal from the desert in 1994, each and everybody had "cut away" his part as a souvenier. So; not much was left any more.

But what they could easily do is to place the parts a little bit more accurate. At least to give the visitor an impression of how it was found in the desert.
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Beitragvon Montys Foxhounds » 17/1/2006, 15:51

The LBG was originally in Tripoli on proper stands, built in such a way that the plane looked complete, I will send some photo`s to Kuno when I find them.

Shortly after the LBG was discovered a British bomber was brought out of the desert. The CO of the recovery unit was on one of my tours to Libya two months ago.

MF.
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Beitragvon Kuno » 17/1/2006, 16:17

Ali Mohamed, Dr. Fadel, "The Return of the Lady Be Good" After the Battle (No 89), pp. 28-31 Author describes removal of the LBG from the desert in August 1994 by the Libyan government for safekeeping in Tobruk.


The Return of 'Lady be Good'

Unter diesem Titel veröffentlichte Dr. Fadel Ali Mohamed, Benghazi, einen Bericht über die von ihm geleitete Bergungsaktion der Lady be Good. Diese wurde vom Antiqities Departement der Cyrenaika als notwendig erachtet, da durch den zunehmenden Besucherstrom (großteils Libyer auf Falkenjagd) das Flugzeugwrack immer stärker in Mitleidenschaft gezogen wurde. Als historisches Kulturgut sollte es im neu zu schaffenden Internationalen Militärmuseum in Tobruk ausgestellt werden.

Die Aktion fand statt Anfang August 1994. Drei gigantische 6x6-Kenworth Trucks wurden von der Gulf Petrol Company zum Abtransport zur Verfügung gestellt. Als Fahrtroute wurde die direkte Strecke von Jaghbub durch die Kalanscho Sandsee über eine Distanz von ca. 350 km gewählt. Wegen der extremen Hitze und dem weichen Sand zog man es vor, überwiegend bei Nacht zu fahren. Die Navigation erfolgte mittels Polarstern. Der Führer benötigte keinen Kompaß, ja, er war sogar in der Lage, den Standort durch den Geruch des Sandes festzustellen!

Vier Tage dauerte es, bis mit einer schweren Sandsaugmaschine die Flugzeugteile soweit befreit waren, daß man sie mit einem mobilen Kran auf die Lastwagen heben konnte. Die Arbeiten wurden immer wieder von einem attackierenden Adlerpaar behindert, das sein Nest im Rumpf des Flugzeugwracks nicht verlassen wollte. Vor der Abfahrt wurde ein Denkmal errichtet, das an den Absturz des Flugzeugs am 5. April 1943 erinnert und an den Abtransport des Wracks am 1. August 1994. Die Spitze des Denkmals krönt ein Modell des B-24 Liberator Bombers.



I had assumed that since the LBG had been brought to TOBRUK it was on display there as well and not in TRIPOLIS. Am courios about your pics.
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Beitragvon robc » 17/1/2006, 16:25

Yep... I had forgot that and was speaking generally. I don't think they'd have problems putting some truckloads of sand (!!) under some kind of cover and restoring all the pieces as they were found; even if they didn't care of taking pictures before carrying the Lady away, there's a lot of them in print and on the net. It's a sad pity that she's been laid to "rest" (to rust, probably, even though the weather should be dry) this way.
robc
 

Beitragvon Montys Foxhounds » 17/1/2006, 16:31

I do not know how long it was in Tripoli, but at the time there was a lot of propaganda about "proof of American involvment in WW2"

MF
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Beitragvon Kuno » 17/1/2006, 16:31

putting some truckloads of sand (!!) under some kind of cover and restoring all the pieces as they were found


This would have been my idea as well!

No rain in TOBRUK? Heeeeeey; just the last few days there was plenty of rain there!!!
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Beitragvon Kuno » 3/11/2007, 11:01

The fate of the LBG iand its crew is a well known and tragic story. But the tragedy did not end after the last of the crew had died from thirst...

...it still continues!

If one compares the pictures of Reinhard Mazur with the early photos after the LBG had been found by the oil-prospectors, one can easily recognize that many of the visitors have removed parts from the wreckage and damaged it otherwise.

In 1994 a Libyan professor working for the Department of Antiquities had the chance to safe the wreckage and transport it to TOBRUK where it was foreseen to present it in a "International Military Musem". A report of this transport had been published in "After the Battle".

And what has happened since then?

The wreckage had just been dumped in a yard and moved since for several times. The actual display is a shame; the remaining parts are just placed in a corner of a fenced area which does not at all deserve the name "museum"!

----

Fact is fact and nobody can change what has happened. But what about the idea to dare a new approach for a real display of the famous plane? I would not think for restauration but only to present it in a better way than now...

...a certain area of the named yard to be filled with a layer of sand.
... to arrange the parts of the airplane in the same manner as the have been found in the desert at its time.
...to recover the last parts which have been forgotten in the desert in 194.
...to present a full documentation about the story of the LBG and its crew on plates to be erected next to the wreckage.

----

This is just an idea which came up. I have not yet a clue on how to proceed this subject and would like to ask other forum members their opinion & ideas.
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Beitragvon Kuno » 3/11/2007, 11:18

To give the reader an impression, how the LBG is "presented" today:
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WATour.0703, LRDG (1651).JPG
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Beitragvon Kuno » 3/11/2007, 11:25

What about an assistance from the US? It could be possible that after the political relations between the two countries have been normalized recently, such a project could become possible....
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