What type of airplane is this?

Air Planes

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What type of airplane is this?

Beitragvon DAKKER » 2/1/2011, 10:52

Since I know that it is not very much liked to link to anothe forum, I transfer the question to ths place:

Bildseite XXVI unten in "Für Rommels Panzer durch die Wüste".
Copyright: Brienna Verlag

Auf der Bildseite XXVI lautet die Bildunterschrift:
Wie geparkt steht ein notgelandeter britischer Bomber am Rand der Wüstenstraße.

Einige Leser meinten, es handele sich bei der abgelichteten Maschine nicht um eine britische, sondern um eine amerikanische Maschine vom Typ "Boston". Unsere Recherchen zu dieser Frage haben folgendes ergeben:

Das Foto zeigt eindeutig eine amerikanische "Martin 179 Marauder". Sie sieht einer "Douglas Havoc" oder "Boston" zwar ähnlich - schon wegen des Bugrades -, aber das Seitenleitwerk und vor allem die auf dem Bild fehlenden durch ihre starke V-Stellung überaus auffälligen Höhenflossen und die auf der Motorverkleidung NACA-Haube sitzenden Lufteinlaßstutzen, die bei der "Boston" sich weiter hinten sich befinden, lassen die "Boston" ausscheiden. Außerdem wurden die ersten "Bostons" erst ab Mitte März 1943 in Nordafrika eingesetzt und damit erst nach der Anwesenheit des Fotografen.
Es kann aber nicht bezweifelt werden, daß es sich um eine Maschine der Royal Air Force handelt, unabhängig vom Typ. Bereits im Juli 1942 wurde aus dem Lend-and-Lease-Vertrag ein erstes Los von 52 "Martin 179 Marauder", als "Marauder Mk.I" für die RAF fertiggestellt. Da man eigentlich nicht recht wußte, was man mit diesen Maschinen machen sollte, gingen sie bis auf drei Exemplare direkt nach Nordafrika, wo sie Ende Juli 1942 eintrafen und ab August 1942 bei der 14. Squadron an der El Alamein-Front zum Einsatz kamen. Die Maschinen waren äußerst störanfällig und wegen ihrer schwierigen Beherrschung bei den Besatzungen sehr unbeliebt, die bis dahin auf der "Bristol Blenheim" geflogen waren. Bereits im September folgten 19 verbesserte Maschinen unter der Bezeichnung "Marauder Mk.IA" nach. Diese hatten verbesserte Pratt & Whitney R-2800-43 Double Wasp Motoren mit Sandfilter, ein verstärktes Fahrwerk und eine verbesserte Bewaffnung. Mit diesen Maschinen wurden Fernaufklärungsflüge über Libyen durchgeführt und sie auch erfolgreich zur Bekämpfung deutscher und italienischer Transportflugzeuge eingesetzt. Später erhielten sie Torpedoaufhängungen und wurden auch gegen Versorgungsschiffe eingesetzt.
Wer weiß mehr zu diesem Thema?
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Re: What type of airplane is this?

Beitragvon DAKKER » 2/1/2011, 11:07

I do definitely not see a B26 Martin Marauder despite the arguments given above. Following reasons apply:

- The plane in above photo has a 3-blade-propellor as the "Boston" whilst the "Marauder" had 4-blade propellors.
- The fixation of the main wings is in the middle of the fuselage for the "Havoc" whilst the "Marauder" had them on its shoulders.
- The nose glasing looks as the one of the "Havoc" but not similar to the one of the "Marauder"
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This is the "Marauder"
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This is the "Havoc"
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Re: What type of airplane is this?

Beitragvon Kuno » 2/1/2011, 15:35

I would go for the Boston as well.
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Re: What type of airplane is this?

Beitragvon silvanomarti » 2/1/2011, 19:46

it's most likely Mitchell B 25.
Look at the shape of radial engine edge cowling!
Until now I've never seen pcts of Maurauder plane in north Africa. :shock:
Ciao
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Re: What type of airplane is this?

Beitragvon Kuno » 2/1/2011, 20:01

@ Silvano; the B25 had not only one fin but two of them - therefore the B25 is definitely excluded here.
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Re: What type of airplane is this?

Beitragvon Kuno » 2/1/2011, 20:03

Marauders in North Africa:

viewtopic.php?f=40&t=3629
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Re: What type of airplane is this?

Beitragvon Kuno » 2/1/2011, 20:09

Aus Wikipedia:

Mediterranean theatreThree Bombardment Groups were allocated to support the Allied invasion of French North Africa in November 1942. They were initially used to carry out low-level attacks against heavily defended targets, receiving heavy losses with poor results, before switching to medium level attacks. By the end of the North Africa campaign, the three B-26 groups had flown 1,587 sorties, losing 80 aircraft. This was double the loss rate of the B-25, which also flew 70% more sorties with fewer aircraft.[20] Despite this, the B-26 continued in service with the Twelfth Air Force, supporting the Allied advance through Sicily, Italy and Southern France.[21][22] Air Marshall Slessor considered the 42nd Bombardment Group (Marauders) to be the "best day-bomber unit in the world."[23]

http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_B-26_Marauder

Such would be in contradiction to the first posting; I think.
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Re: What type of airplane is this?

Beitragvon Kuno » 2/1/2011, 20:12

The only RAF squadrons to use the Marauder were Nos.14 and 39 squadrons of the Desert Air Force. No.14 was the first to receive the type, replacing their Blenheim IVs in August 1942. Operations began on 28 October 1942 and the squadron used its Marauders for bombing, mine laying and shipping reconnaissance. In March 1943 the squadron moved to Algeria, where it began flying anti-submarine patrols. These continued after the squadron moved to Sardinia in June 43, and the last Marauder mission was flown on 21 September 1944, just before the squadron returned to the UK to convert to the Wellington.


From here: http://www.historyofwar.org/articles/we ... 6_RAF.html
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Re: What type of airplane is this?

Beitragvon silvanomarti » 2/1/2011, 22:26

@Kuno if you look the pct, the plane isn't whole, in other words is a wreck!!!
The pin could be taken out to mount in other one, moreover the blades of an engine there aren't more.
On the top of the cowing you can see a air inlet of engine overcharger (compressor), look at carefully the pct Dakker has enclosed.
I confirm that's B 25 Mitchell.
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Re: What type of airplane is this?

Beitragvon simon r » 3/1/2011, 00:46

I'm not sure that a B25, as Kuno mentions it doesn't have a twin rear tail fins, but a single central mounted tail fin that comes up direct from the main fuselage. The characteristic B25 rear tail fins can be seen here in this illustration:

Bild
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Re: What type of airplane is this?

Beitragvon Kuno » 3/1/2011, 07:34

Tried to find a B25 in the same "angle":
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b25.jpg
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Re: What type of airplane is this?

Beitragvon trapperjoe » 17/2/2012, 10:50

Scheint das gleiche Flugzeug wie auf dem ersten Foto: Brienna-Marauder.jpg zu sein. ( Flugzeuge werden ja nur selten direkt an einer Straße abgestellt ;) )
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Douglas-Bomber.jpg
Douglas-Bomber.jpg (27.22 KiB) 1742-mal betrachtet
mfG trapperjoe

:ugeek: WHO DARES WINS :ugeek:
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Re: What type of airplane is this?

Beitragvon Kuno » 17/2/2012, 13:09

Great find, trapperjoe.

It is definitely the very same plane as in the iitia post. I am also glad to read that the photographer captioned it as a "Douglas bomber". This was the last eveidence giving proof that it is not a Martin 'Marauder'.

:D
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Re: What type of airplane is this?

Beitragvon AndreasB » 21/2/2012, 12:14

Definitiv eine Boston.

Hier ist ein Bild von einer:

https://crusaderproject.wordpress.com/2 ... 29-nov-41/

Und hier nochmal mit fast der gleichen Perspektive. Silvano - beachte das die Boston ebenfalls den obenliegenden Turbolader hatte.

Bild
THE DESERT AIR FORCE IN NORTH AFRICA, MAY 1943. © IWM (TR 856)IWM Non Commercial Licence

Alles Gute

Andreas
http://crusaderproject.wordpress.com - A book project about Operation CRUSADER, die Winterschlacht in Nordafrika 1941/42
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Re: What type of airplane is this?

Beitragvon AndreasB » 21/2/2012, 15:45

DAKKER hat geschrieben:I do definitely not see a B26 Martin Marauder despite the arguments given above. Following reasons apply:

- The plane in above photo has a 3-blade-propellor as the "Boston" whilst the "Marauder" had 4-blade propellors.
- The fixation of the main wings is in the middle of the fuselage for the "Havoc" whilst the "Marauder" had them on its shoulders.


Technically, I don't believe there were any Havocs in North Africa, they were all Bostons. The Havoc was the modified night fighter and intruder version used in the UK. The Bostons were direct deliveries to the Middle East from the US.

All the best

Andreas
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